Najväčší maloobchodný reťazec na svete je americký Walmart, ktorý zamestnáva takmer 2,5 milióna ľudí. Jeho ročný výnos bol v minulom roku 611,3 miliardy amerických dolárov – viac než HDP Švédska či Belgicka. Ak by bol Walmart krajina, v porovnaní s HDP svetových ekonomík by obsadil 25. priečku. Vďaka čomu dosiahli tento úspech?
Aj vďaka ekonomickému plánovaniu! Collaborative Planning, Forecasting and Replenishment (spoločné plánovanie, predpovedanie a dopĺňanie) je názov stratégie, na základe ktorej Walmart koordinuje celý proces, ktorým tovar musí prejsť než sa dostane k zákazníkom. Na základe dát, ktoré sa zbierajú priebežne a v reálnom čase počítačové programy predpovedajú aký bude dopyt, kde sa nachádza aký tovar a ako ho včas doručiť do správnej predajne. Podobne využíva plánovanie aj ďalší americký gigant Amazon. Moderné plánovanie je skrátka efektívnejšie.
Plánovanie vôbec nie je utópiou. Otázkou ostáva, kedy bude plánovanie slúžiť ľuďom, nie kapitálu.