Východ má na viac – nechceme byť montovňou Európy!

V prvom rade musíme povedať, že sa tešíme s každou osobou, ktorej práca v nových závodoch pri Košiciach dopomôže k aspoň trochu lepšiemu životu. Na druhej strane však vyjadrujeme rozčarovanie nad tým, ako všetci, od ministrov až po prezidentku, krátkozrako oslavujú príchod už piateho zahraničného automobilového koncernu na Slovensko.

OPÄŤ AUTOMOBILKA, OPÄŤ ZAHRANIČNÁ
Kde je problém? Slovenská ekonomika je od výroby automobilov a automobilových komponentov, od pneumatík až po káblové zväzky, desivo závislá. Nepotrebujete ekonomické vzdelanie aby ste vedeli, že staviť na jedného koňa je hlúposť. Ukázalo sa to minulý rok počas polovodičovej krízy, keď celé automobilové odvetvie a celé slovenské hospodárstvo tŕplo, či bude dostatok čipov, bez ktorých sa autá dnes nezaobídu. Namiesto toho, aby sme výrobu na Slovensku diverzifikovali (slovo dnes tak obľúbené politickými špičkami kvôli ruskému plynu), sme opäť dotiahli podnik, akých tu máme mraky.

Čo je horšie, opäť sme si sem dotiahli zahraničnú firmu, ktorá bude slovenskú ekonomiku držať pod krkom. Matovič vie miliardu eur minúť bez výrazného efektu, ale nedokáže nájsť miliardu alebo aj menej na to, aby na Východe vybudoval slovenskú firmu, vo verejnom vlastníctve, pracujúcu vo verejný prospech? Nech sa páči, nech je to ďalšia montovňa ale nech je v rukách slovenskej verejnosti a nie v rukách potenciálneho vydierača!

SLOVENSKO A KLÍMA NEPOTREBUJÚ ELEKTROMOBILY ALE VEREJNÚ DOPRAVU
Čerešničkou na torte je figový list v podobe elektromobilov, ktoré tu Volvo bude vyrábať. Elektromobily totižto nie sú tak zelené, ako sa vám snažia nahovoriť. Každé elektroauto potrebuje batériu a tá sa dnes vyrába napr. z lítia. To v zásade rabujú nadnárodné korporácie v otrokárskych podmienkach v krajinách globálneho juhu. Čo viac, do elektromobilu sa zmestí len toľko ľudí, čo do normálneho auta. To znamená, že sa na elektroautá musí vyťažiť a spracovať rovnako veľa kovu a polovodičov (ak nie viac) ako na bežné autá, za čo sa vám planéta nepoďakuje. A to sme ešte nespomenuli problémy s budovaním infraštruktúry, s parkovaním…

Čo je lepšie, než kúpiť si elektromobil? Kvalitná verejná doprava (od vozov, cez infraštruktúru, až po grafikony). Narozdiel od elektroauta si vlak, autobus, električku či trolejbus nemusíte kupovať každých 10 rokov. Narozdiel od akéhokoľvek auta, verejná doprava bude vždy zelenšia. A na rozdiel od áut verejná doprava slúži verejnosti hneď v niekoľkých oblastiach.

Čo tak radšej založiť verejný slovenský závod či stavebnú firmu? Taká firma bude slúžiť verejnému záujmu tu na Slovensku. Taká firma spraví slovenské hospodárstvo robustnejším. A takú firmu budeme mať pevne pod našou kontrolou my, nie zahraniční kapitalisti, ktorým sú životy na Východe, či celom Slovensku, ukradnuté. Lenže taký podnik vláda pro-kapitalistických strán nezaloží.

en_GBEN