Chceme kvalitné železnice – podporujeme protest železničiarov

Stav slovenských železníc je bezútešný. Vlaky sú pomalé, úplne bežne meškajú 10-20 minút, niekedy sú odrieknuté úplne. Príčina je jasná – dlhodobé zanedbávanie a podfinancovanie železničnej dopravy. Rovnako to hodnotia aj zamestnanci a zamestnankyne železníc, ktorí na tento stav upozorňujú čiernymi stužkami na vlakoch, ale aj vedenie ZSSK i ŽSR.

Čo je na situácii asi najkurióznejšie je postoj ministra dopravy Andrej Doležal. Ten si „na znak solidarity“ tiež pripol pre kamery televízie čiernu stužku na sako – hlava rezortu takto iba maskuje svoju neschopnosť. Čo je však dôležitejšie, dokazuje, že ministerstvo financií a vláda ako celok má peniaze na radary, húfnice, stíhačky a lotérie, ale už nie na to, aby sa ľudia mali ako dostať do práce či školy a k tomu všetkému ekologicky.

Plán obnovy vyčleňuje do roku 2026 na obnovu železníc 600 miliónov eur. Keď sa ale pozrieme kúsok za hranice, uvidíme, že rakúska spolková vláda vyčlenila na železnice do roku 2026 17 MILIÁRD eur. Rakúsko iba tento rok vyčlenilo na železnice 2,5 miliardy eur, pričom vďaka novému plánu sa ročne na železnice vyčlenilo 3,3 miliardy. A my sme radi keď nájdeme 300 miliónov na stavbu nadjazdu ponad železnicu v Žiline.

Pokles nákladnej vlakovej dopravy na polovicu, chýbajúce kvalitné vysokorýchlostné trate, nízke finančné ohodnotenie práce na železniciach – od dôb Československa naše železnice iba upadajú. Riešením ale nie je ich privatizácia, ako navrhujú niektorí. Riešením nie sú ani nárazové a nedostačujúce investície, na aké sme zvyknutí. Riešením je jednoznačná prioritizácia verejných služieb na nadrezortnej úrovni.

Je načase, aby sme pochopili, že kvalitné služby, ako napr. hromadná doprava, rozvíja regióny, ich lokálnu ekonomiku, štátnu ekonomiku ako takú, no hlavne dvíha kvalitu života. Ale to sa bije s krátkozrakosťou trhu.